Leva här och nu

Att leva här och nu, är något som jag har fokus på. Jag har upptäckt att jag lätt svävar iväg i vad som ska hända framåt, och lägger mycket energi på att “först ska jag bara…”, “sedan kan jag….”. Helt plötsligt har tiden sprungit iväg, jag har visserligen genomfört en massa saker, men inte riktigt hunnit med att njuta och närvara. Och då menar jag i stort som smått. Så därför har jag fokus på att bli mer medveten om här och nu.

Idag har hittills blivit en mycket bra sådan dag. Jag märkte att Ida var ganska morgontrött, så jag lät henne sova ut. Vi skulle gå ner till Sats Nacka Strand, för nu har jag återigen börjat köra Sh’bam kl 9:10 på lördagar, och eftersom Filip varit borta sedan i torsdags för att köra cykelvasan, så följer Ida med mig överallt. Väldigt skönt, eftersom jag var borta från henne hela förra helgen.

Hur som helst hon fick sova ända till halv nio, fick en kvart att vakna till och klä på sig, och några äppelbitar att äta på vägen ner till Sats. Jag tänkte att eftersom hotellet som ligger i närheten serverar frukost till kl 11 på helgerna, så tar vi och käkar där efter min klass. Så det gjorde vi. Och till vår stora glädje så jobbade Rafael där idag, jag älskar när jag kan känna mig “hemma” på de ställen jag rör mig kring där jag bor. Efter en lång och mysig frukost, tog vi båten in till stan. Det är ju också en lyx, att ha ett båtkort pga att jag jobbar på Fjäderholmarna, så vi tog den gamla ångbåten in till Slussen, där vi skulle gå på bondens marknad. Vi stod längst bak och njöt av utsikten och vinden i håret.

Sedan tog vi tunnelbanan en station till Medborgarplatsen, där Bondens Marknad ligger, varje lördag nu till mitten av Oktober. Där kan man köpa närproducerat och kravodlat, från grönsaker och blommor till honung och till och med lite keramik. Vi har besökt den marknaden förut, så vi har lite rutin på hur vi gör. Först tittar vi på hela utbudet, sedan bestämmer vi vad vi ska handla, och av vem. Idag blev det honung, kantareller, små tomater i olika kulörer, rödbetor, morötter, rödlök, sallad, selleri och persilja. Och till sist, en portion vårrullar som vi gick in på Sats Medborgarplatsen och käkade i personalrummet. En välbehövlig paus efter folkvimlet i värmen. Gott!

Nu var vi redo för att ta oss ut till landet. Inte ens farmor skulle vara där på hela dagen, så vi skulle fortsätta att bara ta det precis i vår egen takt och bada när vi hade lust. Men det var fler som skulle ut på Värmdö, fullpackad buss!

Väl framme har vi en bit att gå. Ida insisterade på att få bära grönsakerna. “Jag är inte så snabb, men jag är stark”, sa hon. Underbara lilla hjärtat, det är så härligt hur hon hugger i och hjälper till med sina krafter.

Efter den promenaden tog vi en liten paus med saft till Ida och kaffe till mig, och lite lördagsgodis och tittade en stund på Barnkanalen. Sedan gick vi och badade. Nu har värmen äntligen kommit till havsvikarna också, eller åtminstone tyckte vi att det var ganska skönt att få svalka oss.

Nu chillar vi vidare, så småningom blir det middag. Men viktigast av allt. Jag är här, nu, och njuter hela tiden. Och Ida lär mig mycket om att vara närvarande. För det är jag väldigt tacksam. Även om tempot kommer att skruvas upp efter den här helgen, i och med att jobbet utökas och skolorna sätter ingång igen, så ska jag fortsätta att samla på de här små stunderna av att bara vara med dem jag älskar. Även om stunderna blir kortare. Kanske blir det ännu viktigare då. Det är just de stunderna som avgör hur mycket annat som kan pressas in i ett schema.